Kebaikan Susu Soya Untuk Ibu Hamil Yang Alah Susu Tepung

Setiap kali checkup bulanan semasa mengandung aritu tiap kali tu jugak la doktor bagi berpeket-peket susu untuk ibu hamil dan untuk menyusu sekali. Lama rasanya tak minum susu sejak amik khasiat kalsium dari tablet Ostematrik. Ye lah 1 tablet Oste sama dengan segelas susu. Wahh sebab tu daku telan ostematrik saje lagipun kesian kat susu tu kalau bancuh selalu tak habis asyik tak boleh nak telan je huhu. Takpe susu-susu tu nanti kita telan slow-slow tak baik membazir kan 🙂

Ada tak ibu-ibu yang sama macam saya? Yang tak boleh minum susu semasa hamil. Tapi kan sepanjang mengandung kali ni memang sangat teruja dengan air soya. Tengok orang jual air soya panas-panas memang teruja nak beli..eh tapi saya tak minum soya sembarangan. Banyak sangat orang kaitkan soya dengan perkara tak elok kan. Salah satu punca nak tau sebab apa?

Soya GMO! Kebanyakkan soya yang dijual sekarang banyaknya adalah soya GMO kerana harganya yang lebih murah dan proses pembuatannya yang lebih senang. Hakikat ini memang menakutkan. Inilah salah satu sebab kenapa soya sering dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan walaupun sebenarnya soya mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. Bukan soya sahaja malah banyak lagi buah-buahan yang telah diubahsuai genetiknya.

Justeru, saya memang memilih untuk meminum Energising Soy Protien. ESP ini satu-satunya soya NON GMO yang dijaga rapi dari pemilihan biji benih sehinggalah proses pembuatannya.

Perlu ke ibu mengandung amik ESP?

Awat la pulak tak perlu kan. Bukan ibu mengandung saje malah semua orang perlu amik ESP sebab? Kebanyakkan struktur badan kita keseluruhannya adalah dibina dari protien tau! Dari rambut sampailah ke kaki hihi. Soya pula membekalkan sumber protien dan asid amino perlu yang badan kita TAK BOLEH hasilkan sendiri dan perlu ambil dari makanan. Kalau kita perlukan nasi untuk sumber tenaga begitu juga dengan sel badan kita yang perlukan protien sebagai ‘makanan’ diaorang.

Cuba tengok diaorang ni semua. Semua ‘gila’ protien soya ESP hihi

kami pilih esp

 

esp5

 

esp4

Khasiat Soya ESP untuk ibu hamil :
1. Memberikan tenaga untuk ibu supaya ibu tidak cepat rasa letih dan lesu
2. Membekalkan kalsium kepada bayi yang penting untuk pertumbuhan tulang bayi
3. Memberikan rasa kenyang pada ibu supaya ibu tidak mudah berasa lapar terutama penting untuk ibu yang menghidap diabetes gestasi. Ini kerana ESP mempunyai indeks glisemik yang rendah dan sesuai untuk mereka yang menghidap diabetes
4. Mencantikkan kulit ibu dan bayi
5. Protien membantu pertumbuhan sel bayi yang baru
6. Kaya dengan serat (fiber) yang bagus untuk sistem penghadaman
7. Membekalkan tenaga pada ibu semasa proses bersalin
8. Boleh diminum usai sahaja selepas bersalin bagi mengembalikan tenaga dan mengecutkan rahim
9. Melancarkan dan membanyakkan susu ibu
10. Membantu mencepatkan pemulihan luka dalaman
11. Mencantikkan kulit yang kusam dan hitam akibat alahan semasa mengandung

ESP memang kesukaan para ibu. Korang nak cuba?

Love Sharing About Health
Nikmat Hidup Sihat

Aniey Yusoff

0137773122

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge