Ketahui Kepentingan Protien Pada Pesakit Gastrik Supaya Tidak Menderita ‘Perut Terbakar’ Lagi

Saat pertama kali diserang gastrik sebelum ni memang satu pengalaman yang tak boleh nak lupakan. Tergolek, terbaring menahan sakit umpama nak hilang nyawa..sampai akhirnya ke kecemasan hospital di Pasir Puteh waktu tu. Doktor bagitau yang saya kena gastrik.

Lepas tu rasa serik kalau diserang gastrik lagi. Pengalaman saya yang sedikit ni pun dah rasa pedih nak tanggung apatah lagi orang-orang yang dah berpuluh tahun hidap gastrik kan? Tabah sungguh korang!
Gastrik
Macam Puan Farahana ni! 10 tahun tu!

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? 

Selepas serik kena gastrik tu, saya mula menjaga makan, masih belajar waktu tu. Jadi saya selalu akan bawak snek macam roti atau biskut untuk ke kuliah kot-kot rasa lapar kan. Dah la saya ni memang kuat makan hehe..
Nak tahu samaada korang hidap gastrik atau tak? Cuba cek tanda-tanda ini :

Tanda-tanda Sakit Gastrik

  • Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
  • Rasa senak, berangin atau pedih pada perut
  • Rasa tidak selesa dan rasa tidak hadam makanan
  • Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
  • Rasa mual (loya) dan muntah
  • Hilang selera makan
  • Berat badan turun (pada peringkat teruk)
  • Sakit kepala dan pening
  • Terasa sakit di bahagian ulu hati

Tahu Tak Bagaimana Cara Nak Kawal Sakit Gastrik? Mungkin tips ni boleh membantu :

  • Elakkan dari perut kosong. Makan secara kerap dan teratur
  • Banyakkan berehat
  • Elakkan dari makan junk food seperti jeruk dan mee segera
  • Elakkan minuman yang berkafein dan bergas
  • Kurangkan dan elakkan makan makanan yang pedas dan yang boleh menyebabkan perut kembung
  • Banyakkan makan makanan yang mengandungi sulfur seperti bawang putih, kobis dan broccoli kerana kehadiran sulfur akan akan membentuk glutathione yang akan melindungi lapisan perut
  • Tambahkan makanan yang kaya dengan Zinc dan Vitamin C dalam pemakanan bagi mempercepatkan proses penyembuhan luka
  • Pengambilan Peppermint Ginger dan makanan tinggi protien boleh membantu mengurangkan masalah angin dan loya serta membaik pulih sel yang keradangan

Ketahui Masalah Gastrik Dan Langkah Pencegahan

Apa kaitan protien dengan gastrik? Jom Ketahui Bagaimana Pengambilan Protien Boleh Membantu?

Perkara pertama kita kena mengenali apa itu protien. Protien adalah makronutrien seperti juga karbohidrat dan lemak. Selain air, protien membentuk bahagian terbesar berat badan kita. Protein terkandung di dalam otot, tulang, hemoglobin, myoglobin, hormon, antibodi, enzim, rambut dan kuku. Protien membantu untuk mengawal keseimbangan air dalam tubuh dan mengekalkan pH dalaman yang sepatutnya.
Badan kita perlukan protein untuk tumbesaran yg sihat. Struktur asas badan manusia adalah sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk organ. Dari organ membentuk sistem. Dan yg penting, protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein (yang berkualiti), sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel-sel lama. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum.
Pengambilan protien secara konsisten dapat membantu proses pembaikan dan pembinaan semula sel-sel pada dinding perut yang mengalami keradangan serta mempercepatkan proses pemulihannya.

Pemilihan ESP Shaklee Adalah Langkah Terbaik

  • ESP adalah satu-satunya sumber soya NON GMO
  • ESP kaya dengan kacang soya terpilih, bersifat alkali dan mampu membantu meneutralkan lebihan asid hidroklorik yang dirembeskan oleh kelenjar perut.
  • Kerana kandungan protein yang tinggi dalam ESP ia boleh membantu sistem pencernaan bekerja dengan baik kerana sistem pencernaan kita mula ‘bekerja’ apabila wujudnya unsur protein dalam perut.
  • Nutrien yang terdapat di dalam ESP juga mampu membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik sewaktu proses pencernaan berlaku.
  • ESP adalah sumber protein yang lengkap dengan 9 jenis asid amino perlu yang tidak dapat dibina oleh tubuh badan dan harus didapatkan daripada pemakanan kita.
  • Memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan mengelakkan kepedihan dan kesakitan perut akibat menahan lapar
  • Dengan harga RM150 satu canister ini membuatkan korang berbaloi kerana ia mampu bertahan 3-4 bulan

ESP Shaklee

 

Kata Mereka Yang Dah Bebas Gastrik

Testimoni #1 : Testimoni Gastrik Dan ESp

Testimoni #2 : Testimoni Gastrik Dan ESP

Testimoni #3 : Gastrik Dan ESP

 

Testimoni #4 : Gastrik Dan ESP

 

Sekiranya korang adalah individu yang sering mengalami sakit gastrik dan sudah tidak tahan lagi nak menanggung kesakitan akibatnya maka sesuatu harus dilakukan sekarang. Dapatkan Set Gastrik sekarang supaya masalah gastrik tidak lagi menghantui korang!

Hubungi saya untuk bantuan, pertanyaan dan pembelian :

Aniey Yusoff

SMS/whatsapp : 013.777.3122

emel : aniey434@yahoo.com

COD : Setiawangsa, Sri Rampai, Wangsa Maju dan Kawasan sekitar

You may also like...

4 Responses

  1. Nora Karim says:

    betul tu… kalau mmg ada gastrik, bawa snek roti/biskut dalam bag… setiap 2 jam mkn snek untuk elakkan dari terkena gastrik…
    Nora Karim recently posted…Jepun: Hujan Hari KelimaMy Profile

  2. fidah shah says:

    Alhamdulillah. Tak ada penyakit gastrik setakat ini. Tapi, macam sangat menyakitkan nampaknya.
    Semoga ESP dapat membantu mereka yang memerlukan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge